Iskanje


Življenjepis Janeza Matičiča

JANEZ MATIČIČ, rojen 3. junija leta 1926 v Ljubljani, je na ljubljanski Akademiji za glasbo končal študij kompozicije pri L. M. Škerjancu (1950) in dirigiranja pri Danilu Švari (1951). V glasbeni svet je vstopil z učenjem violine, potem pa ga je prevzel klavir, ki ga do danes zvesto spremlja, ne le na ustvarjalni, temveč tudi izvajalski poti. Do odhoda v Pariz 1959 je poučeval harmonijo, kontrapunkt in analizo glasbe na Srednji glasbeni šoli in klavir na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Njegovi prvenci so bili pod vplivom klasike, romantike in tudi impresionizma, pozneje pa se je ob izpopolnjevanju v Parizu pri sloviti Nadji Boulanger usmeril v sodobnejše kompozicijske tokove. Z elektroakustično glasbo se je začel ukvarjati pri samih izvirih, s tem ko se je 1962 priključil Groupe de Recherches Musicales pod vodstvom Pierra Schaefferja in v njej deloval do 1975. Nekatera elektroakustična dela je ustvarjal tudi v drugih studiih (Bourges, RTV Beograd), tako so nastala zanimiva dela, kot so Tri vizije, Oscilacije, Fuzije ter Cosmophonie za klavir in magnetofonski trak.

Poučeval je na različnih pariških konservatorijih in tudi na Oddelku za muzikologijo Filozofske Fakultete v Ljubljani (1983–1986). Vsi ti svetovljanski vplivi so očitni v Matičičevi glasbi, ki je čustveno intenzivna, tehnično izbrušena in vselej inventivna. S pianistično dejavnostjo je ves čas bogatil svojo ustvarjalno in pedagoško delo, zato nas ne preseneča njegov pomembni opus klavirskih del, ki je med najobsežnejšimi in najbolj profiliranimi v vsej slovenski glasbeni ustvarjalnosti – vse od njegovih začetnih neoromantičnih miniatur, suit in etud, preko neoklasicističnih in modernih sonat do izjemno zanimivih sodobnih glasbenih podob (Utripi, Intermittences, Resonances, Danses grotesques, obsežno delo Gemini za dva klavirja, Géodes za klavir in tolkala itn.) ter dveh klavirskih koncertov.

V zadnjem obdobju se temu opusu pridružujejo še Toccata – Fantasia, Sonata št. 4 »Chorals« za klavir štiriročno, deset novih etud op. 66 ter najnovejša Suita »Polynesia« (2010).
Zanimivo je, da je Matičič vselej tudi najboljši in najbolj avtentičen interpret svojih klavirskih skladb, kar še posebej pojasnjuje njegovo pretehtano skrb pri komponiranju in iskanju izvirnega klavirskega stavka.

Med številnimi instrumentalnimi deli obsega Matičičev opus dve simfoniji in druga koncertantna dela, poleg pa prištevamo tudi mnoga komorna (skladbe za violino in klavir, godalni kvartet, kvartet saksofonov itd.), violinska in druga solistična dela.

Za svoja dela je prejel številne nagrade, med njimi tudi prestižno nagrado Prince Rainier v Monaku za delo Sonata št. 1 (1962), Mérite Culturel et Artistique v Parizu za delo Sinteze (1969), nagrado Radia Beograd za delo Resonance (1966), nagrado RTV Slovenije (1994) ter za električnoakustično delo Forme - nagrado v Bourgesu (1980). Leta 1981 je prejel Nagrado Prešernovega sklada za delo Koncert za violino in orkester, leta 2007 pa Prešernovo nagrado za življenjsko delo. Istega leta (1. junija) je postal redni član SAZU (dopisni član od 23. aprila 1987, izredni član od 7. junija 2001).

 

SIMFONIČNA DELA
Simfonija št. 1, op. 21 (1950–1953), Ed. DSS 768
Trans... za simfonični orkester, op. 56 (1997), Ed. DSS 1480
Simfonija št. 2, op. 58 (1999), Ed. DSS 1563
Vizija za zbor in orkester, op. 19 (1950)
Artemis za simfonični orkester in zbor, op. 69 (2012), Ed. DSS 2006

KONCERTI
Koncert za klavir in orkester št. 1, op. 36 (1965), Ed. DSS 845
Koncert za violino in orkester, op. 49  (1978/79), Ed. DSS 952
Koncert za klavir in orkester št. 2, op. 52 (1985), Ed. DSS 1148
Koncert za violončelo in orkester, op. 61 (2003), Ed. DSS 1672

SOLISTIČNA DELA
Tri skladbe za violino in klavir, op. 17 (1949), Ed. DSS 340
Deux Poemes za violo in klavir, op. 18 (1949), Ed. DSS 705
Poeme lyrique za violino in klavir, op. 22 (1952), Ed. DSS 809
Sinteze za violino in klavir (Transparentes, Ostinato, Limpido), op. 41 (1969), Ed. Hans Gerig, Köln
Chants za violino solo, op. 48 (1963, 1972, 1980), Ed. DSS 966
Štiri uspavanke za violino in klavir, op. 50 (1984), Ed. DSS 1222
Repliques  za altovski saxofon in klavir, op. 63 (2005), Ed. DSS 1800
Canto rapsodico za klarinet in klavir, op. 64 (2005), Mc. DSS 171

KLAVIRSKA DELA
Suita št. 1,
op. 7, Zgodnja dela za klavir (1945/46), Ed. DSS 51
Passacaglia, op. 10, Zgodnja dela za klavir (1947), Mc. DSS 50
Capriccio, op. 11, Zgodnja dela za klavir (1947), Ed. DSS 52
Preludiji za klavir, op. 14 (1947), Ed. DSS 776
Tri skladbe za klavir, op. 20 (1951), Ed. DSS 6
Nocturno za klavir, op. 23 (1952), Ed. DSS 678
Tri etude za levo roko, op. 25 (1956), Ed. DSS 100
Miniaturne variacije, op. 29 (1957), samozaložba 1958
12 etud za klavir, op. 30 (1958), Ed. DSS 430
Groteskni plesi/Danses grotesques, op. 31 (1959), Ed. Amphion DA 181, Pariz
Sonata št. 1 za klavir, op. 32 (1960), Ed. DSS 354
Suita št. 3 za klavir, op. 33 (1961), Ed. DSS 135
Resonance/Resonances, op. 34 (1963), Ed. Hans Gerig št. 825, Köln
Intermittences za klavir solo, op. 38 (1967), Ed. DSS 471
Utripi za klavir, op. 44 (1971), Ed. DSS 538
Gemini za dva klavirja, op. 45 (1972–1973), Ed. DSS 1761
Suita št. 2 za klavir, op. 28 (1957, rev. 1984), Ed. DSS 1185
Sonata št. 2 za klavir, op. 53 (1988), Ed. DSS 1515
Toccata-Fantasia, op. 59 (2000)
Sonata št. 3 za klavir, op. 55 (1993, rev. 2002), Ed. DSS 1661
10 etud za klavir, op. 66 (1993–2014), Ed. DSS 2155
Soave za klavir štiriročno (2003), Ed. DSS 1651
Sonata No. 4 »Chorals« za klavir štiriročno, op. 65 (2006), Ed. DSS 1651
Polynesia, Suita št. 4, op. 67 (2010), Ed. DSS 2091
Baletna glasba za klavir, op. 26(A) (19542013), Ed. DSS 2073

KOMORNA DELA
Godalni kvartet, op. 15 (1948–1949), Ed. DSS 1163
Suita (1955) za godala, Ed. DSS 38
Ondulacije za godalni kvartet, op. 35 (1963)
Osmose za marimbo in vibrafon, op. 54 (1992), Ed. DSS 1394
Geodes za klavir in tolkala, op. 57 (1998), Ed. DSS 1633
Prologue za trobilni ansambel, op. 60 (2002), Ed. DSS 1670
Kvartet za saksofone »Memory«, op. 62 (2004), Mc. DSS 26

ELEKTROAKUSTIČNA DELA
Oscillations za magnetofonski trak, op. 37 (1966)
Strette, op. 40 (1968)
Cosmophonie za klavir in magnetofonski trak, op. 42 (1970)
Formes, op. 43 (Videl sem orgle, ki so se zibale na valovih-Komaj …-Rojen iz groma) (1971)
Trois Vision, op. 46 (Hypnos-Agora-Extasis) (1975)
Fuzije, op. 51 (1979)